Checklist: Online vindbaarheid optimaliseren met SEO zoekmachine optimalisatie
Je kent het gevoel wel, misschien is dat nu het geval. Je hebt een nieuwe website, alles lijkt perfect uit te zien, maar er komen maar geen klanten naar je website en je verkoop van producten wil ook nog niet echt lukken.
Dit ligt niet aan je product of website, maar wat je goed moet begrijpen is dat klanten niet vanuit het niets je website zullen bezoeken. Zeker als je een product of dienst hebt waar veel andere aanbieders zijn. Hoe zit het dan met je online vindbaarheid?
Online vindbaarheid verwijst naar de mate waarin een website of webpagina wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google, Brave Search of Bing, wanneer gebruikers zoeken naar gerelateerde zoekwoorden of termen. Dit kan worden verbeterd door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Hoe optimaliseer je je Online vindbaarheid?
Om de online vindbaarheid van een website te verbeteren, moet deze aan verschillende SEO-regels voldoen. Deze regels omvatten onder andere:
Relevantie
De website moet relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker en de inhoud van de website moet overeenkomen met de zoekwoorden waarop de gebruiker zoekt.
Autoriteit
De website moet als een autoriteit in de branche worden beschouwd. Dit kan worden verbeterd door het verkrijgen van backlinks van andere hoogwaardige websites.
Technische optimalisatie
De website moet technisch worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, zoals snelle laadtijden, mobielvriendelijkheid en goede navigatie.
Content
De website moet hoogwaardige inhoud bieden die relevant is voor de gebruiker en hun zoekopdracht. Dit kan worden verbeterd door het gebruik van trefwoorden en het maken van inhoud die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Online Marketing is een onderdeel dat belangrijk blijft ook nadat je website online staat.
Richtlijnen voor zoekmachines
Bij het creëren van content en voorkomen van manipulatie van zoekresultaten is het goed om deze richtlijnen aan te houden:
- Maak content voor gebruikers en niet voor zoekmachines.
- Maak geen misbruik van zoekwoorden of andere technieken om de zoekresultaten te manipuleren.
- Zorg voor een goede gebruikerservaring op de website.
- Zorg voor een veilige website met een geldig SSL-certificaat.
- Bij vindbaarheid in google, zorg dat de website kan worden geïndexeerd.
Checklist
Met deze handige checklist kun je nagaan of je website optimaal vindbaar is en je pagina’s goed ingericht zijn.
Vindbaarheid in zoekmachine
Wordt jouw website gevonden op zoekmachines zoals Google, Brave Search en Bing? Controleer het door “site:<jouwwebsitenaam>” in te typen in de zoekbalk in Google. Op deze manier krijg je alle pagina’s te zien die zijn toegevoegd aan deze zoekmachine. Als je niets ziet, is het nodig om je website aan te melden bij Google via Webmaster Tools in slechts drie eenvoudige stappen. Als je website en pagina’s niet geïndexeerd zijn, zullen ze ook niet gevonden worden in zoekmachines.
SEO optimalisatie
Heb je ervoor gezorgd dat jouw pagina’s SEO-geoptimaliseerd zijn en daarmee gemakkelijk vindbaar met de juiste zoekwoorden? Als je gebruik maakt van WordPress, dan kun je een handige plugin zoals Yoast SEO gebruiken. Met deze plugin kun je de optimalisatie per pagina uitvoeren, zoals het toevoegen van een zoekwoord, meta-omschrijving en het krijgen van een goed overzicht van welke punten je kunt verbeteren.
Met een SEO optimalisatie tool kan je controleren of je pagina goed vindbaar is zoals:
- Uitgaande links – Heb je uitgaande links op de pagina?
Afbeeldingen: Zijn er afbeeldingen op de pagina? Nee, voeg er wat aan toe! - Interne links – Zijn er interne links op deze pagina, zo niet, voeg er een aantal toe.
- Meta beschrijving – Er is geen meta-beschrijving. Zoekmachines tonen in plaats daarvan de tekst van het bericht. Geef een beschrijving om je pagina te optimaliseren.
- Tekstlengte – De tekst bevat minder dan het aanbevolen minimum van 300 woorden. Voeg meer tekst toe aan je pagina.
- SEO-titel breedte – de SEO-titel mag niet te lang zijn.
Zoekwoorden
Zorg ervoor dat je weet waar jouw klanten op zoeken, zodat ze op jouw website terechtkomen en niet op die van een concurrent. Organische zoekresultaten (SEO) zorgen voor 64% van het totale verkeer, terwijl betaalde zoekresultaten (SEA) minder dan 10% bijdragen. Het is dus niet nodig om te betalen om bovenaan te komen.
Niet alleen moet je veel geld betalen voor elke klik bij SEA, maar het levert ook weinig zoekverkeer op. Zorg er dus voor dat de organische zoekresultaten goed zijn geoptimaliseerd op jouw website. Er zijn goede meet- en analyse tools beschikbaar, waarvan de gratis versie al ver kan komen. Betaalde versies zoals Semrush, Ahrefs of MOZ zijn vaak ook rendabel.
Backlinks
Het is belangrijk om backlinks te hebben die verwijzen naar jouw website, en om zelf links te leggen naar andere relevante websites. Dit bepaalt namelijk ook een groot deel van jouw positie in de zoekresultaten.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat zoekmachines zoals Google je kunnen straffen als je hierbij de regels overtreedt. Let dus goed op de regels bij het leggen van links en het verkrijgen van backlinks.
Pingback: Website maken Limburg en daarbuiten. Snel en betaalbaar.
Pingback: De voordelen van een website voor jouw lifestyle coach bedrijf